22 Listopad 2017/
Jakub Rzemieniecki

Prawidłowe podejście do klienta, czyli o procesie tworzenia strony internetowej

prawidlowe-podejscie-do-klienta-blog

Aby proces realizacji projektu internetowego przebiegał sprawnie, a efekt prac był zadowalający zarówno dla klienta jak i dla agencji internetowej, od samego początku współpracy nacisk musi być położony na wzajemne zrozumienie oraz przede wszystkim określenie celów i wymagań. Żaden projekt nie powstanie jeśli wykonawca nie będzie wiedział co ma zaprojektować. Bardzo dobrze jeśli klient od samego początku wie dokładnie czego chce, a najlepiej jeśli ma przygotowaną szczegółową specyfikację projektu. W praktyce jednak nie zdarza się tak często, aby wykonawca otrzymał wszystkie niezbędne informacje i mógł z miejsca przystąpić do prac projektowych oraz programistycznych. To po stronie agencji internetowej leży cały proces przekształcenia wizji klienta w szczegółowo opisany plan, a następnie w prawidłowo zrealizowane narzędzie spełniające wszystkie wymagania klienta.
Cały proces tworzenia jakiegokolwiek projektu internetowego można podzielić na kilka etapów:

1. Poznajmy się

Pierwsze kroki często decydują o tym jak będzie wyglądać dalsza współpraca, dlatego ważnym jest, aby zdobyć o sobie jak najwięcej informacji. Klient musi wiedzieć jak będzie wyglądać współpraca i poszczególne jej etapy, natomiast agencja musi jak najwięcej dowiedzieć się o biznesie prowadzonym przez klienta. Obie strony muszą też dowiedzieć się czegoś o ludziach, którzy będą odpowiedzialni za kontakt przy realizacji projektu. W końcu aby realizacja projektu przebiegała sprawnie, trzeba wiedzieć kto podejmuje decyzje i za co jest odpowiedzialny.

prawidlowe-podejscie-do-klienta-2-blog

2. Określenie celów, oczekiwań i możliwości jakie ma przynieść nowa strona www

Aby określić cele projektu, należy najpierw poznać potrzeby. Kiedy cele są już zadeklarowane, powstaje pierwsza wizja projektu – jeszcze nie do końca sprecyzowana, ale stanowi ona pierwszy fundament projektu. Wizję tą należy jeszcze zweryfikować pod kątem możliwości, w tym funkcjonalnych, technicznych oraz ekonomicznych. Jeśli posiadamy określony budżet na realizację projektu, nie bójmy się przedstawić go agencji. Nawet szacunkowe określenie funduszy pozwoli lepiej dobrać narzędzia i w konsekwencji sprawniej zrealizować projekt. Dobrym pomysłem jest stworzenie briefu do projektu, który ma być zrealizowany.

3. Przygotowanie specyfikacji i planowanie

Posiadając już listę dobrze określonych celów oraz znając wszystkie możliwości, można przystąpić do przełożenia wszystkich tych założeń na dokument, który stanowić będzie dokładną listę tego co i jak ma być zrobione. Począwszy od prac projektowych, poprzez prace programistyczne oraz końcową weryfikację projektu, agencja oraz klient bazują właśnie na specyfikacji projektu, dlatego ważne, aby była ona profesjonalnie i dokładnie przygotowana.

Na tym etapie tworzy się również harmonogram prac i planuje wszystkie prace.

4. Prace projektowe – UX i Usability

Kiedy już całą żmudną pracę mamy za sobą i kiedy agencja dokładnie wie czego oczekuje klient, można przystąpić do zdecydowanie bardziej efektownego etapu prac. Zaczyna się od stworzenia makiet funkcjonalnych i ustalenia podstawowych założeń projektowych – jest to jeden z ważniejszych etapów całego procesu i ważne, żeby czuwali nad nim specjaliści od User Experience i Usability, ponieważ to właśnie na tym etapie powstaje szczegółowa koncepcja serwisu i ważne, aby wszystko było dobrze rozplanowane. Ostatecznie serwis musi być funkcjonalny, a poruszanie się po nim łatwe i przyjemne.
Na podstawie przygotowanych makiet i opisu struktury tworzony jest pierwszy projekt graficzny strony głównej, w którym nasza strona www nabiera barw, pojawiają się grafiki, ilustracje i inne elementy wpływające na wzrost atrakcyjności wizualnej. Po akceptacji tego projektu tworzone są projekty wszystkich pozostałych widoków, a także tworzone są projekty na inne rozdzielczości ekranów, w tym mobilne i tabletowe.

prawidlowe-podejscie-do-klienta-3-blog

5. Prace programistyczne

Każdy serwis internetowy tworzony jest w oparciu o przygotowaną na początku specyfikację oraz wykonane i zaakceptowane przez klienta projekty graficzne. Prace programistyczne dzielimy na back-end’owe, które mogą się rozpocząć już na etapie projektowania szaty graficznej, oraz front-end’owe, czyli zaimplementowanie zaprojektowanej wcześniej grafiki i efektów wizualnych w kod strony. Na tym etapie również ważny jest ciągły kontakt agencji z klientem, aby móc na bieżąco korygować pewne elementy serwisu.

6. Testy funkcjonalne, GUI i bezpieczeństwa

Jeśli agencja zadbała o to, aby wszystkie poprzednie etapy procesu tworzenia serwisu internetowego zostały zrealizowane w sposób profesjonalny i zgodnie z ustalonymi z klientem założeniami, to testy będą tylko formalnością. Zawsze powinny zostać przeprowadzone testy funkcjonalne w celu potwierdzenia, że na pewno każdy punkt ze specyfikacji został zrealizowany i nie ma do niego żadnych zastrzeżeń. Testy GUI, czyli testy graficznego interfejsu użytkownika, polegają na dokładnym sprawdzeniu jak wykonana strona internetowa wyświetla się i zachowuje na różnych przeglądarkach i różnych rozdzielczościach ekranu. Testy bezpieczeństwa służą z kolei potwierdzeniu, że serwis jest odporny na różnego rodzaju ataki.

7. Implementacja serwisu na serwerze i jego publikacja

Cały projekt tworzony jest zawsze na serwerze deweloperskim wykonawcy i po zakończeniu prac należy przenieść cały serwis na serwer klienta. Serwer ten należy odpowiednio skonfigurować oraz zoptymalizować, aby wykonana strona www działała na nim jak najlepiej – to zadanie leży po stronie wykonawcy. Od chwili zainstalowania serwisu na serwerze produkcyjnym oraz podpięcia domeny, klient może się cieszyć profesjonalnym i dobrze wykonanym serwisem internetowym.

prawidlowe-podejscie-do-klienta-4-blog

8. Opieka i rozwój strony www

Na publikacji strony w Internecie nie musi się skończyć współpraca pomiędzy agencją a klientem. Praca nad serwisem internetowym to ciągły proces, ponieważ konkurencja nieustannie ulepsza swoje usługi i produkty. Technologia cały czas również idzie do przodu i aby nie zostać w tyle, należy monitorować sytuację i dostosowywać swój serwis do nowych realiów. Równie ważne co wykonanie profesjonalnego serwisu internetowego jest również jego promocja i o tym nie można zapominać. Stronę internetową można promować na wiele sposobów, w tym między innymi poprzez kampanie linków sponsorowanych (Google AdWords), pozycjonowanie organiczne czy prowadzenie kont społecznościowych firmy.

Skomentuj

Mariusz
15 Grudzień 2017 16:31
Ładnie opisane, a z tą konkurencją i ulepszaniem swojej www to najtrafniej.